۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۶۰۷۲۹۹
آیت الله سبحانی:

جوانان برای اداره مملکت تربیت شوند | پیشرفت در گرو حاکمیت دانش بر کشور است

جوانان برای اداره مملکت تربیت شوند | پیشرفت در گرو حاکمیت دانش بر کشور است
حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه جوانان باید با روحیه مدیریتی برای اداره آینده مملکت تربیت شوند، گفت: مملکتی که بر آن جهل و نادانی حکومت کند، پیشرفت نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ظهر امروز در دوازدهمین جلسه از سلسله مباحث تفسیر قران کریم که در مدرسه علمیه حجتیه برگزار شد، به تفسیر آیه 62 سوره توبه پرداخت و گفت: شخصی در رابطه با مسلمانان بدگویی کرده بود، در حالی که خود را از اهل ایمان می دانست، در این هنگام پیامبر اکرم(ص) او را احضار کرد و مورد سؤال قرار دادند؛ خداوند در این آیات نسبت به توطئه های منافقان هشدار داده و می گوید منافقان باید برای ادعاهای خود نزد خداوند و رسول اکرم(ص) بینه بیاورند، زیرا عامه مسلمانان از غیب خبر ندارند و نمی توانند توطئه های منافقان را خنثی سازند.

وی ادامه داد: خداوند در آیه مذکور نسبت به عاقبت عذاب آور و دردناک منافقان هشدار داده است، زیرا منافقان در دنیا به کارهای ناپسند پرداخته و ثمره خوبی در دار فانی به بار ننشانده اند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه انسان نباید قرآن کریم را با فهم خود تفسیر کند، عنوان کرد: انسان باید در تفسیر قرآن کریم خود را شاگرد مبانی الهی بداند، نه اینکه خود را استاد قلمداد کرده و کلمات حکیمانه قرآنی را تفسیر به رأی کند؛ برخی معنای واژه «خالد» را مدت زمان طولانی گرفته اند و گفته اند خلود عذاب کفار در جهنم به معنای مدت زمان طولانی است، در حالی که طبق مبانی دینی، مراد از واژه خلود عذاب، پیوستگی آن است.

وی در ادامه تفسیر «روح البیان» را یک تفسیر صوفی گرایانه و عاطفی تلقی کرد و ابراز داشت: مفسر در این کتاب در زمینه آزار و اذیت پیامبران الهی معتقد است که رنج اولیای الهی برای تصفیه روحی و تسکین قلبی آنها است؛ بر اساس مبانی دینی، اذیت و آزار ائمه اطهار(ع) نیز در تراز آزار و اذیت رساندن به پیامبر اکرم(ص) قرار دارد و کسانی که به ایشان رنج رسانده اند مورد عذاب جاودان قرار خواهند گرفت.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه جوانان سرمایه های آینده کشور هستند، تأکید کرد: کودکان و نوجوانان امروزی در آینده تبدیل به بزرگان کشور می شوند، بنابراین باید از سرمایه های علمی و دانشی لازم برای مدیریت و اداره کشور برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه جوانان باید با روحیه مدیریتی برای اداره آینده مملکت تربیت شوند، خاطرنشان کرد: مملکتی که بر آن جهل و نادانی حکومت کند، پیشرفت نخواهد کرد، این در حالی است که اگر سواد و علم و دانش بر کشور حاکم باشد، بدون شک به پیشرفت و آبادانی خواهد رسید.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) پیرامون تعداد 12 گانه ائمه معصومین(ع) تأکید کرد: تنها مذهبی که در میان مذاهب اسلامی توانسته است اسلام ناب را حفظ کند، شیعه است، زیرا سایر مذاهب اسلامی به بیراهه رفته اند و نتوانسته اند عدد خلفای پس از پیامبر گرامی اسلام(ص) را با تعداد خلفای خود توجیه کنند./841/پ202/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات